T R پنجشنبه 23 فروردین 1397 12:46 ق.ظ نظرات ()



طراحی ترمینال
 سکوی سواره و پیاده را به داخل ساختمان بردم و از از طبقه دوم که مخل فروش بلیط است voidهای زیادی قرار دادم که اتوبوس ها و سالن انتظار دیده میشود 


كانسپت و ایده اولیه؛ 
استفاده از اصل تضاد ( سكوت و حركت): 1- حركت: مسافر- بار- اتوبوس و ذهن كه حركتش از لحظه‌ی تصمیم به سفر آغاز می‌شود. 2- سكوت ( سكوت و سكون سالن انتظار) در این طراحی می‌خواستم سكوت و سكون را با حركت‌های همزمانی بشكنم و بلعكس در اوج حركت و هیاهو به سكوت و تفكر تشویق كنم. دایره: نماد حركت= ( تطبیق فرم با عملكرد)!منحنی: نرم و سیالیت رسیدن از حركت به سكون)! و در نهایت خط كه به تعادل یكنواختی و سكون می‌رسد كه گاهی تلفیق اینها عكس این مفاهیم را می‌رساند. 

متدولوژی طرح؛

I) فرمی متنوع و درعین‌حال منسجم ( درعین تحرك، نرمی و سیالیت تؤام با پیوستگی تداوم و یكپارچگی باشد.
II) با توجه به ابعاد و اندازه و استانداردهای اتوبوس‌های مسافربری و شعاع گردشی و فاصله‌های مجاز، فرم منحنی بهترین راه‌حل است.
پس؛ ...... هندسه اصلی و غالب در طراحی پروژه؛ منحنی و ....... اصل كلی طراحی؛ سیال بودن و شفافیت




طراحی سایت: استفاده از سبك نقاشی كوبیسم و همچنین توجه به خطوط منحنی فرم 

طراحی سردر،
 شبیه‌سازی افراد با استفاده از تجمع مكعب‌ها 
خطوط نقشه جغرافیایی؛
 تولید پنجره‌هایی با فرم نامنظم و شكستن فرم كلی منحنی و ایجاد شفافیت بیشتر که برای نشان دادن نقشه انتزاعی از شهرها و استان‌ در نقشه جغرافیایی 

و اما ایده ها و کانسپتهای مرحله دوم : دراین فضای انتزاعی مسیرها را طوری طراحی كردم كه زمان و مكان گم شودو یا با هم همرنگ شوند یعنی راه و راهوند با هم تلفیق می‌شوند.درواقع هزار راه و هزار فضا و هزار اندیشه وجود دارد. هرجایی می‌تواند فضا و یا راه باشدانتخاب با خود شخص است و درعین‌حال كه شناخت وجود دارد در این پروژه ذهن، سكوت، سكون و حركت، راه و فضا همه باهم تلفیق شده و انتخاب به‌عهده تصمیم‌گیرنده است كه شروع و پایانش را چگونه انتخاب كند. حتی می تواند ماكت یك فیلم، یك شهر و ..... باشه. مثل شهربازی كه همه چیز در كنار هم جمع شده؛ انتخاب با شمااست. بیشتر مردم به‌خاطر هیجان سوار ترن می‌شوند ولی وقتی شروع به حركت می‌كند آنها وحشت می‌كنند و درخواست می كنند تا ماشین بایستد. آنها چه انتظاری دارند. وقتی ماجراجویی را انتخاب می‌كنند. آیا نباید خودشان را برای همه‌ی راه آماده كنند؟ یا فكر می‌كنند انتخاب عاقلانه این است كه از بالا و پایین رفتن‌ها پیشگیری كنند و تمام زمانشان را بر روی یك چرخ‌و فلك روی نقطه‌ها بچرخند.درحال حاضر من اینجا هستم، زیرا ( من سرنوشت را انتخاب كردم. ترن هوایی زندگی من است. زندگی یك بازی سریع و سرگیجه‌آور است. زندگی پریدن با پا راشوت است؛ شانس‌های مختلفی دارد، به زمین افتادن و دوباره برخواستن؛ خواستن تا رسیدن به قله‌ی خودت و احساس عصبانی و ناراضی‌بودن وقتی به آن نمی‌رسی. اگر باور كنیم آن شیارها سرنوشت ما هستند و خدا مسئول ماشین‌ها است، آن‌وقت آن كابوس به هیجان تبدیل خواهد شد به چیزی كه واقعاً است. یك ترن هوایی، یك اسباب ‌بازی امن و قابل اطمینان كه در آخر توقف خواهد كرد، اما تا زمانی كه سفر طول می‌كشد من باید به مناظر اطراف و صدای جیغ‌ها كه هیجان‌انگیز هستند توجه كنم. برای قاب‌ها متریال متفاوت با سایر قسمت‌های بنا ( یعنی سازه مسی) استفاده شده كه ایده‌ی اصلی این كار قرار دادن بنا در میان سایه‌روشن‌های موجود در سطح مس كه هم تصویر درختان و دشت كه در همسایگی وجود دارد را درون خود منعكس می‌كند كه ساختمان را با محیط اطرافش پیوند می دهد و هم « انعكاس ساختمان در قاب خود باعث می‌شود كه این ساختمان به سبك نقاشی كوبیسم چند بعدی به‌نظر ‌رسد.